Zorg voor onze leerlingen

Ondersteuning

Een extra steuntje in de rug… dat kan soms zo belangrijk zijn voor een kind. KBS Weilust biedt verschillende mogelijkheden voor extra ondersteuning. Hier kunt u lezen welke ondersteuning de school biedt. Zo weet u wat u kunt verwachten.

De leerkracht zorgt voor extra ondersteuning

Soms hebben leerlingen extra ondersteuning nodig, zodat ze zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. In eerste instantie pakt een leerkracht dat zelf op en hoeven geen extra stappen te worden genomen. De extra ondersteuning in de klas kan bv. bestaan uit verlengde instructie, compacting en verrijking voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben of door meer tijd te geven voor verwerking van de lesstof. Maar soms zijn kinderen gebaat bij aanvullende ondersteuning. Deze leerlingen worden met de Interne Begeleider besproken.

Intern Begeleider

KBS Weilust heeft twee Intern Begeleiders, de IB-ers. Anniek van Ravels  voor de groepen 1 t/m 4, en Marije Schneijderberg voor de groepen 5 t/m 8. De Intern begeleiders zorgen dat de uitvoering en de inzet van die extra ondersteuning goed gebeurt. Ze begeleiden de leerkrachten hierbij en coördineren de zorgprocedure. Heeft u specifieke vragen over de ondersteuning voor uw kind, neem dan contact op met één van onze Intern Begeleiders.

Passend onderwijs

Met de invoering van Passend Onderwijs, per 1 augustus 2014, zijn er nieuwe richtlijnen gekomen over hoe moet worden omgegaan met leerlingen, waarvan de school vindt dat zij hier enigszins handelingsverlegen voor is. De school moet zich, samen met de ouders, inspannen voor extra middelen voor deze leerlingen of eventueel een geschikte onderwijsplaats. Voor die leerlingen kan middels een groeidocument ondersteuning of een ToeLaatbaarheids-Verklaring (TLV) voor het speciaal basisonderwijs worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband.

Dyslexie

Leerlingen met hardnekkige lees- en spellingproblemen komen in aanmerking voor een diagnose en behandeling van dyslexie. Deze wordt onder bepaalde voorwaarden door de gemeente vergoed. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind of met  de Intern Begeleiders.

Op school zijn er afspraken gemaakt hoe deze leerlingen getoetst worden en welke extra hulpmiddelen (bijvoorbeeld het programma Kurzweil- vanaf schooljaar 2015-2016) er ingezet kunnen worden.  Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met de Intern Begeleiders Anniek van Ravels (anniek.vanravels@inos.nl) en Marije Schneijderberg (marije.schneijderberg@inos.nl).

Schakelklas oftewel ‘ons Taalpaleis’

Leerlingen die behoefte hebben aan een groter of ander taalaanbod vinden dat in ons ‘Taalpaleis’.  Ieder schooljaar bekijken we of het mogelijk is subsidie aan te vragen om een schakelklas te vormen.  In een kleine groep (ongeveer 7 leerlingen) zullen de kinderen extra aanbod krijgen op het gebied van taal, woordenschat en leesbegrip m.b.v. de methode ‘Met woorden in de weer’. We zullen dit uitbreiden aan de hand van de methodes, die wij in de klas gebruiken. Zowel spelling als taal zullen aansluiten op de woordenlijsten, die worden aangeboden. Deze kinderen gaan drie keer per week naar het ‘taalpaleis’, waarbij zij op één dag in de week worden begeleid door een leerkracht van de Nieuwe Veste.  Deze vakdocent zal  de woordenschatuitbreiding via een andere werkvorm aanbieden (middels muziek, dans, beeldende vorming, theater, etc.).

Extra uitdaging- plusklas

Voor kinderen die erg gemakkelijk leren of meer- of hoogbegaafd zijn, zijn de standaardlessen misschien niet uitdagend genoeg. Deze kinderen hoeven minder tijd te besteden aan de standaard lesstof en werken vervolgens aan een uitdagende opdracht. Daarnaast kunnen ze meedoen in de plusklas, voor extra verdieping en verrijking.

KBS Weilust gaat in schooljaar 2015-2016 starten met een pilot met twee, kleine plusklassen; een midden- en een bovenbouwgroep.  De lessen in de Plusklas worden gegeven door leerkrachten die op school werkzaam en dus bekend zijn bij de kinderen. Ook hebben wij specialisten op dit gebied die ervoor zorgen dat het juiste aanbod gegeven wordt.  Anniek van Ravels (IB-er) en Birgit op de Beek (leerkracht groep 5) sturen de Plusklasactiviteiten aan.

Eureka! – verrijkingsklassen

In sommige gevallen is een kind gebaat bij deelname aan Eureka!, het bovenschoolse project voor hoogbegaafde kinderen. Op de website eureka.inos.nl leest u alles over hoogbegaafdheid en wat Eureka! doet.

Mocht u meer willen weten over Eureka! of vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de Intern Begeleider van de school.

Impulsklas

Collega’s Michelle de Bie (leerkracht bovenbouw) en Marije Schneijderberg (IB-er) van KBS Weilust gaan in het schooljaar 2015-2016 starten met een pilot,  genaamd Impulsklas. In de Impulsklas komen ongeveer 7 kinderen die een positieve impuls kunnen gebruiken 12 weken lang een ochtend in de week bij elkaar. Opvallend is hierbij dat ieder kind een ouder meeneemt. Zo wordt de driehoek ‘kind-ouder-school’ versterkt. We leren van elkaar wat werkt in de aanpak van een kind. Deze samenwerking zorgt er ook voor dat een positieve gedragsverandering blijvend kan zijn, omdat er zowel thuis als op school aan wordt gewerkt, onder andere met behulp van een digitale Doelenkaart.

Mocht je meer willen weten, dan kun je contact opnemen met Marije Schneijderberg.

Externe Ondersteuning

KBS Weilust krijgt steeds vaker een verzoek van ouder(s)/verzorger(s) om extra ondersteuning voor hun kind te organiseren. Daarbij schakelen zij soms op eigen initiatief en voor eigen rekening externe hulp in.

In de wet is vastgelegd dat het onderwijs tijdens de onderwijstijd door de eigen school moet worden gegeven. Alleen als er sprake is van een medische indicatie of als kan worden aangetoond dat extra hulp een onmisbare schakel is in het hulpverleningsproces, mogen kinderen soms -bij uitzondering- gebruik maken van ondersteuning door externe hulpverleners (waaronder Remedial Teaching). De directeur van de school beoordeelt dit. Daarbij dienen goede afspraken gemaakt te worden over het beperken van het schoolverzuim dat hierdoor ontstaat.